Väitös kartografian alalta, DI Jari Korpi

2015-12-11 12:00:00 2015-12-11 23:59:00 Europe/Helsinki Väitös kartografian alalta, DI Jari Korpi Tehokasta karttaviestintää symbolien suunnittelulla ja ruuhkanhallinnalla http://old.taide.aalto.fi/fi//midcom-permalink-1e59500c1c969d4950011e59bcec34611175dba5dba Otakaari 1, 02150, Espoo

Tehokasta karttaviestintää symbolien suunnittelulla ja ruuhkanhallinnalla

11.12.2015 / 12:00
Kandidaattikeskus, M1-sali, Otakaari 1, 02150, Espoo, FI

DI Jari Korpi väittelee 11.12.2015 klo 12 Aalto-yliopiston Insinööritieteiden korkeakoulussa, maankäyttötieteiden laitoksella aiheesta Suunnitteluohjeet pistemäisiä aineistoja visualisoiville kartta-mashupeille. Väitöskirjan nimi on englanniksi Design guidelines for map mashups visualizing point data. Väitöskirjan ala on kartografia.

Useat tämän päivän kartoista koostuvat taustakartasta ja sen päällä esitettävästä teematiedosta. Nämä niin kutsutut kartta-mashupit ovat laajassa käytössä helpon teknisen toteutettavuuden ja valmiiden taustakarttojen saatavuuden johdosta. Ongelmana on, että monet kartta-mashupit eivät onnistu välittämään aiottua viestiä kartan käyttäjälle laadukkaasta taustakartasta huolimatta. Tässä väitöskirjassa ongelmaa ratkaistiin tutkimalla kartta-mashupin tehokasta viestintää ihmisen havaintokyvyn ja graafisen suunnittelun näkökulmista.

Kartta-mashupien käyttötarkoitukset voivat olla hyvin erilaisia, ja tästä syystä niiden suunnittelun haasteetkin eroavat toisistaan tapauskohtaisesti. Kartalla, joka esittää kaupungin palveluiden sijoittumista turistille, tieto on luontevaa esittää piktografisina karttasymboleina. Tällöin haasteena on tehokkaasti havaittavien ja helposti ymmärrettävien symboleiden suunnittelu. Haaste vaikeutuu, mikäli käyttäjät tulevat erilaisista kulttuureista. Kartalla, joka esittää paljon tietoa, ongelmaksi muodostuu suuren tietomäärän esittäminen tehokkaasti niin, että kartta palvelisi käyttötarkoitustaan mahdollisimman hyvin.

Tämä väitöskirja tuottaa suunnitteluohjeita erityyppisille kartta-mashupeille listaamalla muun muassa karttasymbolien yleisen laadun takaavia tekijöitä sekä ohjeita kulttuurierojen huomioon ottamiseksi suunnittelussa. Lisäksi tämä väitöskirja tuottaa tietoa ruuhkautumisen vaikutuksesta kartan tulkintaan sekä listaa menetelmiä, joilla ruuhkautumista voidaan hallita eri tilanteissa.

Vastaväittäjä: D.Sc. Kenneth Field, Esri, United States

Valvoja: Professori Kirsi Virrantaus, Aalto-yliopiston Insinööritieteiden korkeakoulu, maankäyttötieteiden laitos

Väitöskirjan verkko-osoite: https://aaltodoc.aalto.fi/handle/123456789/18961

Väittelijän yhteystiedot: