Marjo Räsänen

Taidepedagogiikka kulttuuri-identiteettien rakentajana

Kehittämässäni visuaalisen kulttuurin monilukumallissa oppijaa lähestytään erilaisten osaryhmien jäsenenä (ikä, sukupuoli, kieli, kyvyt, etnisyys, asuinpaikka, sosiaaliryhmä, maailmankatsomus). Kulttuuri-identiteetti muodostuu yksilöiden mikrokulttuurien, hallitsevan makrokulttuurin ja globaalien vaikutteiden vuorovaikutuksessa. Kulttuurista moninaisuutta ja yhteiskunnallista tasa-arvoa painottavassa taidepedagogiikassa tutkitaan ja tehdään näkyviksi valtakulttuurin ja osakulttuurien välisiin suhteisiin liittyviä ilmiöitä. Kulttuurinen tasa-arvo edellyttää, että oppija kykenee tulkitsemaan ja arvostamaan omaan ja muiden kulttuuri-identiteetteihin vaikuttavia tekijöitä. ”Monilukumallissa” taideteoksia ja muita materiaalisen kulttuurin tuotteita sekä niihin liittyviä toimintoja tarkastellaan kulttuuristen näkemysten heijastajina ja rakentajina. Kuvien merkitykset syntyvät tekijöiden ja kokijoiden kulttuuri-identiteettien kohdatessa.

Kokonaisvaltaisessa taidepedagogiikassa huomioidaan sekä identiteettien että oppimisen muotojen moninaisuus. Tiedonalojen rajoja rikkovassa opetuksessa hyödynnetään erilaisia todellisuuden tutkimisen ja esittämisen tapoja. Tarkastelen esityksessäni erityisesti niitä mahdollisuuksia, joita sosiosemioottiseen teoriaan tukeutuva multimodaalinen lähestymistapa tarjoaa visuaalisen kulttuurin luentaan. Siinä verbaalinen, numeraalinen, visuaalinen, auditiivinen ja kinesteettinen modaliteetti tukevat toisiaan. Esittelen eri taidealojen strategioita hyödyntävien taideperustaisten menetelmien käyttöä kuvatulkinnassa. Haastan kuulijat keskustelemaan omaan taiteenalaansa liittyvistä lukutaidoista. Visuaalisen kulttuurin monilukumallissa taideopetus ymmärretään osaksi kulttuurikasvatusta ja julkista pedagogiikkaa. Se tarjoaa eri tiedonaloja edustaville pedagogeille taiteita ja tieteitä integroivan, ilmiökeskeiseen ja tutkivaan oppimiseen perustuvan lähestymistavan.

 

Bio

TaT Marjo Räsänen työskentelee Turun yliopiston opettajankoulutuslaitoksen Turun yksikössä kuvataidekasvatuksen yliopistonlehtorina. Hän on ollut vuodesta 2002 Taideteollisen korkeakoulun, nykyisen Aalto-yliopiston Taiteiden ja suunnittelun korkeakoulun dosentti. Räsänen on opettanut vuodesta 1984 alkaen kuvataiteen aineen- ja luokanopettajia sekä toiminut maisteri- ja tohtoritason opinnäytetöiden ohjaajana. Hänen tutkimusalueensa ovat taiteen ymmärtäminen, opettajaidentiteetit, kognitiivinen taideoppimiskäsitys ja taiteiden- ja tieteidenvälisyys. Räsänen on tutkinut opettajaksi opiskelevien monikulttuurisuuskäsityksiä ja kehittänyt kulttuuriseen moninaisuuteen ja multimodaalisiin representaatiojärjestelmiin tukeutuvan visuaalisen kulttuurin monilukumallin. Räsänen on kirjoittanut useita taidepedagogiikan tutkimukseen ja käytäntöihin liittyviä artikkeleita ja kirjoja. Hän on toiminut myös perusopetuksen arviointia ja opetussuunnitelmia koskevien ryhmien asiantuntijajäsenenä.

Sivusta vastaa: | Viimeksi päivitetty: 17.09.2015.