Väitös taidekasvatuksen alalta, Owen Kelly

2015-08-28 12:00:03 2015-08-28 14:31:03 Europe/Helsinki Väitös taidekasvatuksen alalta, Owen Kelly TaM Owen Kelly väittelee aiheesta Ambient Learning and Self Authorship (Ympäröivä oppiminen ja itsensä luominen). http://old.taide.aalto.fi/fi/midcom-permalink-1e54019202cee8e401911e5a6da7b8c4280e25de25d Hämeentie 135 C, 00560, Helsinki

28.08.2015 / 12:00 - 14:31
Mediakeskus LUME, Sampo-sali, Hämeentie 135 C, 00560, Helsinki, Arabia, FI

Vastaväittäjänä toimii PhD Bryan Alexander, National Institute for Technology and Liberal Education NITLE. Kustoksena on professori Kevin Tavin taiteen laitokselta.

Tutkimuksessa selvitetään monitieteisestä näkökulmasta niin kutsuttujen ”virtuaalimaailmojen” suhdetta todellisuuteen sekä mahdollisuutta hyödyntää näitä ”maailmoja” oppimisen työvälineinä. Ydinkysymys kuoritaan auki kerros kerrokselta kunnes päädytään perustavaan kysymykseen, joka kuuluu seuraavasti: Kun puhumme ihmisten oppimisesta, mitä oikeastaan tarkoitamme sanalla ”ihmiset”? Tälle pohjalle rakentuu tutkimuksen näkemys tietoisuudesta, joka vahvasti painottaa sitä, että suhteemme maailmaan on kertomuksiin perustuva. Olemme ”tarinoita pohjiamme myöten” ja heti kun tämän ymmärrämme, voimme alkaa rakentaa taiteellisia työvälineitä, jotka auttavat ihmisiä aloittamaan itsensä luomisen.

Väitöstutkimus jakaantuu kolmeen osaan. Ensimmäisessä analysoidaan kahdeksan vuoden aikana tehtyä empiiristä tutkimusta, ammattikorkeakoulu Arcadan opiskelijoiden ja opettajien toteuttamaa Marinetta Ombro -projektia. Toisessa osassa käydään teoreettista keskustelua tämän empiirisen tutkimuksen pohjalta. Kolmannessa osassa vedetään keskustelun pohjalta yhteen johtopäätökset ja tarjotaan käyttöön ohjelma, jonka avulla voidaan taiteen tutkimuksen prosessia hyödyntäen rakentaa luovia työvälineitä itsensä luomiselle.

***

Owen Kelly toimii verkkomedian lehtorina ammattikorkeakoulu Arcadassa Helsingissä. Hän on suorittanut Keelen yliopistossa B.A. (Hons) –tutkinnon ja maisterin tutkinnon e-pedagogiassa Taideteollisessa korkeakoulussa. Kellyn kirjalliseen tuotantoon kuuluvat teokset Community, Art and the State; Culture & Democracy (yhdessä John Lockin and Karen Merkelin kanssa); Digital Creativity; and The Creative Bits (yhdessä Eva Wojdatin kanssa). Hän on julkaissut myös monia artikkeleita lehdissä ja kokoomateoksissa sekä sähköisiä julkaisuja, kuten esimerkiksi A Short History of the Tripartite Church, Should It Exist ja Urban No-mind.

TERVETULOA!